2022-11-01

​Toyota RAV4 – uniwersalna w najlepszym znaczeniu

Popularne powiedzenie mówi, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Toyota RAV4 obala tę tezę szybko i skutecznie. Sprawdziliśmy co do zaoferowania ma prawdopodobnie najbardziej wszechstronny samochód we flocie MM Cars Rental.

Na początek jednak trochę historii i liczb. RAV4 to „wzorzec metra” wśród kompaktowych SUV-ów i model, który „tworzył” ten segment i budował jego popularność. Pierwszą generację zaprezentowano w 1994 roku, a obecnie na rynku dostępna jest już piąta odsłona RAV4. Model nie był pierwszym na rynku SUV-em, ale dobrze wpisał się w oczekiwania klientów i potrzeby rynku. Był to samochód opracowany z myślą o tych, którzy chcieli zachować kluczowe cechy klasycznej terenówki, jak wyższy prześwit, napęd 4x4 i duży bagażnik, ale jednocześnie szukali samochodu, który będzie poręczny i ekonomiczny w trasie i w mieście.

Jak działa napęd 4x4 w Toyocie RAV4?

W naszej flocie są hybrydowe Toyoty RAV4 o mocy 222 km, z automatyczną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła, w bogato wyposażonej wersji Selection. Co ciekawe, układ napędu 4x4 w Toyocie RAV4 nazywa się AWD-i. Literka „i” na końcu oznacza inteligentny i faktycznie – jest to sprytne i skuteczne rozwiązanie.

W klasycznym napędzie 4x4 moc na tylne koła przekazywana jest za pośrednictwem międzyosiowego mechanizmu różnicowego, wału napędowego i tylnego mostu. Zastosowanie tych elementów podnosi masę samochodu, zwiększa opory układu napędowego, a co za tym idzie – podnosi spalanie.

W systemie AWD-i napęd tylnej osi realizowany jest za pomocą silnika elektrycznego. To zapewnia dobrą trakcję, bo w warunkach ograniczonej przyczepności na tylne koła może trafić nawet 60 proc. dostępnej mocy. Silnik elektryczny jest też lżejszy i mniejszy niż klasyczny układ 4x4, więc samochód mniej pali i może mieć większy bagażnik. Same plusy.

Jak jeździ hybrydowa RAV4?

W skrócie? Sprawnie, wygodnie, komfortowo. Układ hybrydowy czwartej generacji o łącznej mocy bez problemów i wysiłku rozpędza RAV-czwórkę. Podobnie jak w innych hybrydowych modelach Toyoty moc dostępna jest bez zwłoki. Przy przyspieszaniu silnik elektryczny wspiera jednostkę spalinową, więc kierowca nie musi czekać aż silnik wejdzie na obroty i osiągnie oczekiwaną moc.

Napęd pracuje harmonijnie, a momenty przełączania się między poszczególnymi trybami pracy są praktycznie niezauważalne. RAV4 może jechać wyłącznie na silniku elektrycznym (np. w korkach, przy niskich prędkościach), na obu silnikach (np. podczas przyspieszania) lub wyłącznie na motorze benzynowym (np. w czasie jazdy autostradowej).

Istotną zaletą napędu hybrydowego jest jego wszechstronność. Jest bardzo wygodny w miastach, w gęstym ruchu, w korkach. Płynność pracy i brak konieczności zmiany biegów działają uspokajająco. Nagle okazuje się, że poranna droga do szkoły czy pracy może być znacznie mniej denerwująca. Z kolei w trasie szybko dostępna moc ułatwia wyprzedzanie, a silnik elektryczny przyczynia się do obniżenia spalania, szczególnie w pagórkowatym terenie.


Ile spala hybrydowa Toyota RAV4?

Piąta generacja RAV4 nie jest już małym samochodem, choć zaliczana jest do klasy kompaktowych SUV-ów takich, jak np. Volkswagen Tiguan, Mazda CX-5 czy Hyundai Tucson. Auta po prostu się rozrosły. RAV4 pierwszej generacji miała nadwozie o długości 416 cm, a obecna mierzy już 460 cm.

Ile paliwa potrzebuje ten samochód? Na to pytanie odpowiedź zawsze brzmi „to zależy”. Od czego? Przede wszystkim od stylu jazdy, a raczej od tego jak kierowca korzysta z układu hybrydowego. Jeśli ktoś potrafi jeździć oszczędnie, przewidywać rozwój sytuacji na drodze i odpowiednio na niego reagować, to hybrydowa RAV4 odwdzięczy się bardzo niskim spalaniem, nieosiągalnym nawet dla konkurentów z silnikami diesla.

W mieście można osiągnąć spalanie od 4 do 6 litrów na 100 km, w zależności od temperatury i charakteru trasy. Im więcej zatrzymań i rozpędzań, tym większe korzyści z działania układu hybrydowego.

Na drogach krajowych, stosując się do zasad rozsądku, bez wyprzedzania każdego za wszelką cenę, RAV4 weźmie z baku 5 do 6 litrów na każde 100 km. Tu ponownie dużo zależy od natężenia ruchu, ale także ukształtowania terenu. W górach czy w pagórkowatej okolicy, podczas zjazdów z wzniesień układ hybrydowy odzyskuje energię i ładuje baterię. Zgromadzona energia jest następnie wykorzystywana do wsparcia silnika spalinowego w jeździe pod górkę, co obniża spalanie.

Na autostradzie czy ekspresówce RAV4 pozwala uzyskać spalanie porównywalne z konkurencyjnymi modelami wyposażonymi w silniki diesla. Oczywiście pod warunkiem, że nie „gnieciemy” gazu w podłogę i nie jedziemy z prędkościami zbliżonymi do maksymalnej. Jazda nieobciążoną RAV4 w tempie około 130-135 km/h zaowocuje spalaniem w granicach 6,5-7,5 l na „setkę”.

Jak prowadzi się hybrydowa Toyota RAV4?

Do właściwości jezdnych kompaktowego SUV-a Toyoty nie można mieć zastrzeżeń. Jego zawieszenie to rozsądny kompromis między komfortem, a dobrym prowadzeniem, z naciskiem na ten pierwszy. Duże koła powodują, że nierówności są mniej odczuwalne. Podobnie, jak inne nowe modele Toyoty (m.in. Camry) RAV4 zbudowano w oparciu o platformę TNGA. Co to oznacza dla użytkownika? TNGA opracowano z myślą o unifikacji podzespołów i uproszczeniu produkcji, ale również, aby poprawić wrażenia z jazdy. Uzyskano to m.in. poprzez obniżenie środka ciężkości i większą sztywność nadwozia. W efekcie RAV4, co prawda nie zachęca do agresywnej jazdy, ale jednocześnie daje kierowcy pewność w zakrętach.

Dla kogo jest Toyota RAV4?

RAV4 polecamy przede wszystkim szukającym wszechstronnego i praktycznego samochodu, który sprawdzi się w szerokim wachlarzu zastosowań.

Przestronne, wygodne wnętrze i duży bagażnik powodują, że RAV4 z powodzeniem może pełnić rolę samochodu rodzinnego. Przestrzeń to nie wszystko. Wyższe nadwozie to łatwiejsze wsadzanie i wyciąganie dzieci z fotelików.

Relaksujący układ hybrydowy, dobra widoczność i nadal rozsądne wymiary zewnętrzne powodują, że tym samochodem dobrze jeździ się także w mieście. Oczywiście, łatwiej zaparkować Yarisa, ale z RAV4 też nie będziemy mieć problemów, szczególnie że manewry ułatwia kamera cofania i czujniki parkowania.

W trasie docenimy komfort, niezłe wyciszenie wnętrza i bogate wyposażenie, w tym także to odpowiadające za bezpieczeństwo czynne – aktywny tempomat, liczne systemy wspomagające kierowcę i jasne, mocne światła w technologii LED.

RAV4 to także rozwiązanie dla tych, którzy czasem chcą zjechać z utwardzonej drogi albo sprawnie poruszać się np. w zimie. W tym pomaga wspomniany już wcześniej inteligentny napęd na cztery koła oraz wysoki prześwit.

Podsumowując, użytkownicy RAV4 nie muszą się zastanawiać czy ich samochód da radę, ale raczej gdzie by tu jeszcze pojechać.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – to w niej polubisz:

• Inteligentny napęd na wszystkie koła AWD-i zapewniający świetną trakcję na śliskiej nawierzchni.
• Harmonijny i dopracowany napęd hybrydowy, który łączy szybką reakcję na wciśnięcie gazu z niskim spalaniem.
• 222 KM mocy układu hybrydowego i 8,1 s „do setki”.
• Przestronne, dobrze wykonane i komfortowe wnętrze.
• Duży i ustawny bagażnik wersji kombi (580 l).
• Automatyczna skrzynia biegów sprawia, że jazda jest bardziej płynna i mniej męcząca – nie tylko w mieście.
• Wyposażenie wersji Selection z wieloma elementami podnoszącymi komfort i bezpieczeństwo jazdy
• Niskie spalanie – 5,6-5,9 l/100 km (wg normy WLTP).
• LED-owe światła ułatwiające jazdę po zmroku.
• Dobre prowadzenie i wysoki komfort, dzięki platformie TNGA.
• Zaawansowany układ Toyota Safety Sense chroniący przed kolizjami i wypadkami.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – ile przejedziesz na jednym baku?

Zbiornik paliwa w Toyocie RAV4 mieści 55 litrów benzyny bezołowiowej, zatem przy średnim spalaniu 5,6-5,9 l/100 km (wg normy WLTP) trzeba tankować co 900-970 km. Trzeba jednak pamiętać, że jest to teoretyczny zasięg, a liczba przejechanych kilometrów zależy od wielu czynników, m.in. od stylu jazdy. Jak jeździć oszczędnie? Przeczytaj na naszym blogu:

Porady: jak zmniejszyć spalanie (1)

• Porady: jak zmniejszyć spalanie (2)

• Porady: co wpływa na zużycie paliwa?

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – wybrane elementy wyposażenia

• Systemy ABS i ESP (stabilizacja toru jazdy)
• Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
• Wspomaganie kierownicy
• System bezkluczykowego dostępu
• Przednie i tylne światła w technologii LED, włączane automatycznie
• Spryskiwacze i układ samopoziomowania świateł przednich
• Przyciemniane tylne szyby
• Fotele z tapicerką ze skóry syntetycznej
• System multimedialny z dotykowym ekranem (8 cali), 6 głośnikami, obsługą Android Auto i Apple CarPlay oraz zestawem głośnomówiącym Bluetooth
• Kolorowy, 7-calowy wyświetlacz na tablicy wskaźników
• Kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą
• Regulacja wysokości foteli kierowcy i pasażera
• 19-calowe felgi aluminiowe w kolorze czarnym
• Automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
• Elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika z systemem bezdotykowego dostępu
• Podgrzewane dysze spryskiwaczy
• Ładowarka indukcyjna w konsoli centralnej
• Dwa gniazda 12V
• Odmrażacz przedniej i tylnej szyby
• Inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Kamera cofania
• Przednie i tylne czujniki parkowania
• Podgrzewana, wielofunkcyjna kierownica
• Punkty mocowania Isofix na tylnej kanapie
• Podłokietnik dla pasażerów tylnej kanapy
• Elektryczne szyby z przodu i z tyłu
• Podwójna podłoga bagażnika
• Podgrzewane fotele przednie
• Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
• Relingi dachowe
• BA – system wspomagający awaryjne hamowanie
• LTA – asystent utrzymania pasa ruchu
• WIL – przednie fotele z systemem redukującym ryzyko obrażeń kręgosłupa szyjnego w wypadku
• LDA – układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy
• EBS – sygnał awaryjnego hamowania
• AHB – automatyczne światła drogowe
• IACC – inteligentny tempomat adaptacyjny
• HAC – system wspomagania podjazdu pod wzniesienie
• SWS – system wykrywania zmęczenia kierowcy
• RSA – układ rozpoznawania znaków drogowych
• eCall – automatyczne połączenie alarmowe
• Czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne
• PCS – układ wczesnego reagowania w razie zderzenia z wykrywaniem pieszych i rowerzystów