2021-07-13

Mandaty i punkty karne – co chce zmienić rząd?

Czy wiecie, że obecnie obowiązujące w Polsce stawki mandatów zostały ustanowione w 1997 r. 24 lata temu 500 zł miało zupełnie inne „znaczenie” dla przeciętnego kierowcy niż dziś. Rządzący przedstawili planowane zmiany w zasadach karania kierowców. Stawki mandatów idą w górę. I to mocno.

Znamy tę melodię. Praktycznie po każdym tragicznym i uderzającym opinię publiczną wypadku drogowym politycy prześcigają się w zapowiedziach i deklaracjach dotyczących zmian, jakie trzeba wprowadzić, by do takich dramatycznych wydarzeń dochodziło zdecydowanie rzadziej.

Zwykle kończy się to na słowach, a przytaczane pomysły albo już mają odzwierciedlenie w przepisach albo są rozwiązaniami, które może i brzmią groźnie, ale ich skuteczność eksperci poddają w wątpliwość. Jednak tym razem chodzi o kierunek zmian, który już wielokrotnie był postulowany. Co przewiduje rządowy projekt?

Zmiany w przepisach drogowych – jakie będą maksymalne kwoty mandatów i grzywien?

Przekraczasz prędkość o ponad 30 km/h? Możesz być ukarany mandatem karnym w wysokości do 5 tys. zł. To 10-krotnie więcej niż dotychczas. Sześciokrotnie ma być zwiększona maksymalna kwota grzywny za szczególnie ciężkie i niebezpieczne naruszenia przepisów drogowych. To oznacza, że np. za takie występki, jak:

  • Wyprzedzanie czy omijanie na przejściu dla pieszych o ruchu niekierowanym
  • Stworzenie zagrożenia katastrofą w ruchu lądowym
  • Rażące przekroczenia dopuszczalnych prędkości
  • Ignorowanie znaków i sygnałów drogowych regulujących pierwszeństwo przejazdu

Można „zarobić” nawet 30 tys. zł grzywny! Co ważne, środki uzyskane z kar, mają trafiać do Krajowego Funduszu Drogowego, którego zadaniem jest gromadzenie kapitału na remonty i budowę dróg krajowych, w tym ekspresówek i autostrad.

Jak ustrzec się mandatów? Jak nie dać się złapać w mandatowe pułapki? Pisaliśmy o tym w jednym z naszych tekstów.

Zmiany w przepisach drogowych – ile punktów karnych będzie można otrzymać?

Obecnie kierujący może otrzymać maksymalnie 10 punktów karnych za jedno wykroczenie. W rządowym projekcie ta liczba rośnie do 15. A jak długo będą ważne punkty karne? Termin ich „przedawnienia” rośnie z roku do dwóch lat. Zniknie też furtka do zmniejszenia liczby punktów karnych, czyli szkolenia, po których z konta kierowcy znikało sześć „oczek”.

Zmiany w przepisach drogowych – stawka OC uzależniona od liczby punktów karnych

Jeździsz brawurowo i niebezpiecznie, a do tego skutecznie „punktujesz” na drogach? Dowiedzą się o tym ubezpieczyciele, a Ty zapłacisz więcej, gdy będziesz chciał kupić kolejną polisę OC, a może także AC. Projekt zakłada udostępnienie firmom ubezpieczeniowym danych z CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Polisy OC to deficytowy produkt, więc możemy być pewni, że ubezpieczyciele z pewnością skorzystają z nowej możliwości, by stosować odpowiednio wysokie stawki dla często karanych kierowców i poprawić w ten sposób rentowność biznesu.

Zmiany w przepisach drogowych – 10 tys. zł i trzy miesiące przerwy za brak uprawnień

Kierowcy jeżdżący bez uprawnień to także prawdziwa plaga na polskich drogach. W tej grupie są osoby, które prawo jazdy straciły, ale także kierujący, którzy uprawnień nigdy nie… uzyskali.

W zamyśle rządzących obywatel przyłapany na taki wykroczeniu może być ukarany trzymiesięcznym zakazem prowadzenia pojazdów silnikowych oraz grzywną w wysokości do 10 tys. zł!

Warto przy tym pamiętać czym jest jazda bez uprawnień. Taki zarzut można postawić np. kierującemu, który ma ważne prawo jazdy, ale np. prowadzi zestaw z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, a legitymuje się wyłącznie kategorią B.

Zmiany w przepisach drogowych – dłuższe więzienie dla pijanych kierowców

Do tej pory Ministerstwo Infrastruktury nie określiło szczegółów dotyczących podwyższenia kar pozbawienia wolności dla kierowców wsiadających za kierownicę po spożyciu alkoholu. Wiemy jednak, że zaostrzone kary mają czekać skazanych za:

  • Prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości
  • Przestępstwo drogowe popełnione w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego
  • Przestępstwo drogowe popełnione w stanie nietrzeźwości po raz kolejny
Zmiany w przepisach drogowych – jak poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach?

Zapowiadane zmiany, choć idą w dobrą stronę, tak naprawdę nie gwarantują osiągnięcia celu. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że przełożą się na spadek liczby wypadków i ofiar, ale tak naprawdę skuteczność walki o życie i zdrowie uczestników ruchu zależy m.in. od:

  • Zwiększenia liczby kontroli policyjnych i uszczelnienia systemu. Obecnie wielu kierowców wsiada za kierownicę po alkoholu, bo wiedzą, że ryzyko wpadki jest minimalne.
  • Zwiększenia skuteczności egzekwowania kar wobec rzeszy „migających się” kierowców, którzy nie wskazują kto prowadził ich samochód, gdy dostaną zdjęcie z fotoradaru albo nie mają legalnego źródła dochodu, więc mogą latami unikać egzekucji należnych grzywien.

Rzecz w tym, by w skuteczny i jak najszerszy sposób łapać i karać kierowców, którzy zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego, stwarzając przy tym przekonanie o nieuchronności kary.