2023-03-31

Szybko, szybciej… i to już w 2023 roku!

Na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) możemy przeczytać, że w 2023 roku zostanie oddanych do użytku blisko 260 km nowych dróg! Co to oznacza dla kierowców? Gdzie znajdują się owe odcinki? O tym przeczytacie w naszym artykule!

Warszawa wiwatuje!

Na te połączenia drogowe czeka wielu kierowców! W 2023 roku mają zostać oddane do użytku dwa odcinki drogi ekspresowej S7 – pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem, a także od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Miechowa. Co to oznacza? Skrócenie czasu wyjazdu z Warszawy w kierunku Krakowa i podróżowanie w dużo bardziej komfortowych warunkach. Kierowcy będą mieć do dyspozycji około 240 km drogi ekspresowej od węzła Warszawa Lotnisko, omijającej Radom i Kielce, do okolic Miechowa w województwie małopolskim.

Łódź z domkniętą obwodnicą

GDDKiA, oddając do ruchu odcinek S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem, domknie obwodnicę wokół Łodzi. Tym samym będzie ona pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem w ciągu dróg szybkiego ruchu (A1, A2, S8 i S14). To rozwiązanie z pewnością przyczyni się do zwiększenia przepustowości i usprawnienia ruchu w tej części kraju.

Via Baltica będzie dłuższa

Polski odcinek szlaku transportowego Via Baltica, łączącego Polskę z państwami bałtyckimi, wydłuży się o blisko 50 km dzięki drodze ekspresowej S61. Odcinek na wysokości Ełku połączy wcześniej oddane fragmenty, dzięki czemu to miasto uwolni się od ruchu tranzytowego. Kierowcy otrzymają również połączenie S8 z S61 na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i dojadą do węzła Łomża Zachód. Z kolei zakończenie robót przy łącznicach na tym ostatnim węźle umożliwi udostępnienie 7-kilometrowego odcinka S61 do węzła Łomża Południe.

Na przeciwległym krańcu Polski, na obecnej DK18, ukończona ma zostać budowa jezdni w kierunku Wrocławia. Tym samym trasa o długości około 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w województwie dolnośląskim, stanie się pełnoprawną autostradą A18. Tym samym na dobre pożegnamy poniemiecką drogę z betonowych płyt, którą nazywano patatajką lub najdłuższymi schodami Europy.

W 2023 roku GDDKiA planuje oddać łącznie blisko 260 km nowych dróg:

49,4 km autostrad:

A18 granica państwa – Żary (11,7 km)
A18 Iłowa – granica województwa lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
A18 granica województwa lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km)

192,9 km dróg ekspresowych:
S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (około 12 km)
S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km i 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
S7 Moczydło – Miechów (18,7 km)
S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km)
S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km)
S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km)
S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km)
S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km)
S52 Węgrzce – Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km)
S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km)
S61 Podborze – Śniadowo (19,5 km)
S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km – budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku, po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)

14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych:
DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)