2023-02-24
Opony całoroczne – bezpieczny kompromis?
Opony
całoroczne, określane również jako uniwersalne lub wielosezonowe, łączą
właściwości opon letnich i zimowych. I wbrew obiegowym opiniom wcale nie są do
niczego. Wręcz przeciwnie, zapewniają bezpieczeństwo w szerokim zakresie
warunków, więc ich użytkowników nie zaskoczy ani zima, ani wiosna, która
nadeszła szybciej, niż się spodziewali. Dlatego też stosujemy je we flocie MM
Cars Rental.
Zaczęło się od
przełomu
Przez wiele
lat obowiązywał podział na opony letnie i opony zimowe – i nic poza nimi. Jaka była
najistotniejsza różnica pomiędzy tymi produktami? Wzór bieżnika i mieszanka
gumowa. Opony zimowe zawierały składniki, które zapewniały im większą
elastyczność w niskich temperaturach, a charakterystyczne nacięcia w bieżniku,
zwane „lamelami”, gwarantowały dobrą przyczepność na śniegu. W 2016 roku
nastąpił przełom. Firma Michelin zaprezentowała pierwszą na świecie oponę
letnią z homologacją zimową (CrossClimate). Była to odpowiedź marki na to, że w
Europie nawet zimą panowały łagodne, mało zimowe warunki. Nowy
produkt nazwano oponą całoroczną. Wzór jej bieżnika przypominał ten z
opony letniej, ale opona uzyskała homologację zimową 3PMSF (Three Peak Mountain
Snowflake). Tyle historii.
Zyskują na
popularności
To mit, że jeśli
coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Opony całoroczne są zaprojektowane
tak, aby zapewnić dobre właściwości jezdne w możliwie szerokim zakresie
warunków pogodowych: na mokrej i suchej nawierzchni, a także zimą. W Polsce
sprzedaż opon całorocznych stanowi około 15 proc. rynku, co czyni ją trzecią
kategorią pod względem popularności, po oponach letnich i zimowych (dane
Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego). Według raportu European Tyre &
Rubber Manufacturers Association z 2020 roku w Europie sprzedaż opon
całorocznych stanowiła około 8,5 proc. rynku opon osobowych i dostawczych.
Najwięcej sprzedaje się ich w krajach o łagodniejszym klimacie, takich jak
Niemcy, Wielka Brytania, Francja czy Włochy.
Przyjrzyjmy
się wadom i zaletom
Jak każdy produkt, opony całoroczne mają zalety i wady. Warto je znać przed podjęciem decyzji o zakupie. Zaczniemy od wad:
1. Nie są
przeznaczone do jazdy w ekstremalnych warunkach. Opony całoroczne są
kompromisem pomiędzy oponami letnimi i zimowymi. Co to oznacza? W skrajnych
warunkach, takich jak głęboki śnieg lub intensywny upał, mogą nie zapewniać
optymalnej przyczepności i stabilności na drodze.
2. Krótsza
żywotność. Większość opon całorocznych zużywa się szybciej niż opony letnie lub
zimowe, ponieważ muszą spełniać różne wymagania w różnych warunkach, co wpływa
na ich trwałość.
3. Wyższa
cena. Opony całoroczne są zazwyczaj droższe niż letnie lub zimowe, co może być
problemem dla kierowców o ograniczonym budżecie.
A teraz
zalety!
Pogoda potrafi
zaskakiwać. W październiku może spaść śnieg, a w Nowy Rok może być kilkanaście
stopni na plusie. Opona całoroczna niweluje ryzyko związane z terminem zmiany
opon z zimowych na letnie i odwrotnie.
Dynamicznie
zmieniające się warunki pogodowe sprawiają, że kierowcy zmagają się z trudnym
wyborem: wymienić już opony na letnie czy jeszcze zostawić zimowe. Opony
całoroczne pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze, ponieważ nie trzeba ich przekładać
co sezon. Są zaprojektowane tak, aby zapewnić bezpieczną jazdę w szerokim
spektrum warunków atmosferycznych. Dzięki temu kierowcy mogą cieszyć się
bezpieczną jazdą bez obawy o to, że opony nie poradzą sobie w razie zmiany
pogody. Ponieważ nie trzeba kupować i wymieniać opon sezonowo, można
zaoszczędzić na kosztach związanych z ich przechowywaniem czy samą wymianą.
Wybór
powinien zależeć od indywidualnych potrzeb i preferencji kierowcy. Czym się
kierować?
1. Sorry,
taki mamy klimat! Jeśli mieszkasz w rejonie o łagodnym klimacie, opony
całoroczne mogą być dobrym wyborem, ale jeśli mieszkasz w miejscu o bardziej
ekstremalnych warunkach, np. w górach, opony zimowe będą lepszym rozwiązaniem.
2. Rodzaj
pojazdu. Niektóre modele samochodów wymagają opon specjalnie zaprojektowanych
pod dany model. Upewnij się, że wybierasz opony odpowiednie do Twojego samochodu.
3. Budżet. Opony
całoroczne mogą być droższe od letnich lub zimowych, ale oszczędzą Ci kosztów
związanych z sezonową wymianą opon. Włącz Excela i policz!
4. Testy. Przed
zakupem opon warto przejrzeć wyniki testów porównawczych przeprowadzanych przez
niezależne organizacje (np. ADAC czy GTU).
6. Marka i
jakość. Wybierz opony renomowanych producentów, którzy oferują wysoką jakość i
dają gwarancję bezpieczeństwa.
7.
Eksploatacja. Pamiętaj, że opony całoroczne również wymagają regularnego
kontrolowania ich stanu, a w razie potrzeby także wymiany.
W MM Cars
Rental stawiamy na bezpieczeństwo
Aby zapewnić
naszym klientom najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy w
samochodach MM Cars Rental stosujemy opony całoroczne sprawdzonych,
renomowanych producentów (Nokian, Continental, Vredestein). Nie sięgamy po
„chińszczyznę”, tylko stosujemy bezpieczne i porządne opony. Nasi klienci mogą
być pewni, że ich pojazdy są wyposażone w najlepsze opony, które zapewnią optymalną
przyczepność na różnych nawierzchniach i w różnych warunkach.
Nowe i
najwyższej jakości
Nasze
samochody są nowe i w doskonałym stanie technicznym. Opony całoroczne, na których
jeżdżą, również są nowe, w idealnym stanie; mają wysoki bieżnik, co jest
kluczowe podczas jazdy zimą czy w czasie intensywnych opadów deszczu.
Nowa, wysokiej jakości opona całoroczna zapewni kierowcom większe
bezpieczeństwo zimą niż zużyta „zimówka” z poprzednich sezonów.
Sprawdzam
Organizacje
takie jak ADAC czy GTU przeprowadzają regularnie testy opon całorocznych, aby
ocenić ich jakość i bezpieczeństwo.
W testach
ADAC opony całoroczne otrzymały bardzo dobre noty w dziedzinie bezpieczeństwa
na mokrej nawierzchni, co stanowi ważny argument dla kierowców jeżdżących w
różnych warunkach pogodowych. W porównaniu z oponami letnimi i zimowymi te
całoroczne mogą oferować nieco niższe osiągi w ekstremalnych warunkach, ale ich
wszechstronność sprawia, że są coraz popularniejsze wśród kierowców.
Jakie
oznaczenie możemy znaleźć na oponach całorocznych?
- All Season,
4Seasons lub All Weather wskazują, że dana opona jest przeznaczona do
użytkowania przez cały rok, a nie tylko w określonym sezonie.
- W
warunkach europejskich możemy się spotkać ze skrótem 3PMSF (Three Peak Mountain
Snowflake), który oznacza, że dany model ogumienia został przetestowany w
warunkach zimowych i spełnia standardy homologacji zimowej.
- Na
ogumieniu całorocznym może się także znajdować oznaczenie M+S lub M&S (Mud
and Snow), które oznacza, że opona jest przeznaczona do użytku w warunkach
zimowych, kiedy występuje błoto i śnieg.
Podsumowując:
opony całoroczne są dobrym rozwiązaniem dla kierowców, którzy szukają
uniwersalnego rozwiązania i nie chcą często, w zależności od pory roku,
zmieniać opon. Wybór należy do Ciebie!