2023-03-17

Odcinkowy pomiar prędkości – co to jest i jak działa?

W 2015 roku w Polsce wprowadzono odcinkowe pomiary prędkości (OPP). Urządzenia ustawione na początku i końcu odcinka rejestrują wjazd i wyjazd auta, mierzą średnią prędkość, a także wykonują zdjęcia samochodów. Jak działa odcinkowy pomiar prędkości i dlaczego staje się coraz popularniejszym narzędziem?

Liczba samochodów – to dla mnie pestka

Odcinkowe pomiary prędkości są zawsze oznaczone znakiem i informacją, na jakiej długości odbywa się kontrola. OPP polega na zmierzeniu czasu przejazdu na określonym odcinku drogi i obliczeniu średniej prędkości, z jaką poruszał się pojazd. Urządzenie do pomiaru prędkości składa się z kamer rejestrujących przejazd i komputera, który przelicza czas przejazdu na prędkość. Kamery są umieszczone w różnych miejscach na drodze, a odcinek między nimi może wynosić od kilku do kilkudziesięciu kilometrów. Zaletą OPP jest to, że pozwala skontrolować praktycznie wszystkie pojazdy na danym odcinku, czego nie zrobi żaden patrol. Umożliwia także sprawdzanie prędkości pojazdów w trudnych warunkach, takich jak tunele, gdzie tradycyjne metody pomiaru prędkości są mniej skuteczne.

Fotoradar vs OPP

Można powiedzieć, że odcinkowy pomiar prędkości jest bardziej „wyrozumiały” niż tradycyjne metody pomiaru prędkości, takie jak pomiar radarowy czy laserowy. OPP mierzy bowiem średnią prędkość pojazdu na dłuższym odcinku drogi, a nie tylko chwilową prędkość w jednym punkcie. Okazuje się, że odcinkowe pomiary prędkości są również bezpieczniejsze niż tradycyjne metody pomiaru prędkości. OPP nie wymaga zatrzymywania pojazdów, co pozwala na płynniejszy ruch drogowy i zmniejsza ryzyko wypadków. Kolejna zaleta OPP polega na tym, że urządzenie do odcinkowego pomiaru prędkości działa przez cały czas, a nagrania z kamer są zapisywane na twardych dyskach, co umożliwia ich późniejsze wykorzystanie do celów dowodowych. Mandaty do kierowców, którzy przekroczą dozwoloną prędkość, trafiają automatycznie. Kierowcy podróżujący przepisowo natomiast nie mają powodów do obaw – ich zdjęcia zostaną usunięte z bazy.

Z jakimi kosztami musi się liczyć kierowca, który przekroczy prędkość? Nowy taryfikator zaostrzył kwoty, ale również progi przekroczeń – od nowego roku są one liczone nawet co 5 km/h, a nie jak dotychczas co 10 km/h. W ten sposób za przekroczenie prędkości obowiązują mandaty:

  • do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł (było 50 zł),
  • od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł (było od 50 zł do 100 zł),
  • od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł (było od 50 zł do 100 zł),
  • od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł (było od 100 zł do 200 zł),
  • od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł (było od 100 zł do 200 zł),
  • ponad 30 km/h – 800 zł (było od 200 zł do 300 zł),
  • ponad 40 km/h – 1000 zł (było od 300 zł do 400 zł),
  • ponad 50 km/h – 1500 zł (było od 400 zł do 500 zł),
  • ponad 60 km/h – 2000 zł (było od 400 zł do 500 zł),
  • ponad 70 km/h – 2500 zł (było od 400 zł do 500 zł)

Wady odcinkowego pomiaru prędkości

Odcinkowy pomiar prędkości ma również wady. Nie jest np. tak precyzyjny jak tradycyjne metody pomiaru prędkości. Wynika to z faktu, że odcinkowy pomiar prędkości opiera się na pomiarze czasu przejazdu na danym odcinku drogi, a nie na bezpośrednim pomiarze prędkości w jednym punkcie. W związku z tym wynik pomiaru może być zaburzony przez zmiany w ruchu drogowym, takie jak korki czy przestój.

Inną wadą odcinkowego pomiaru prędkości jest to, że nie zawsze może wykryć krótkotrwałe, ale rażące przekroczenie prędkości, np. w wyjątkowo niebezpiecznym miejscu – przy szkole czy skrzyżowaniu, gdzie często dochodzi do wypadków.

W Polsce nadzór nad systemem odcinkowych pomiarów prędkości sprawuje CANARD – Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.


Gdzie będzie odcinkowy pomiar prędkości?

Obecnie pomiary prędkości wykonywane są na zsumowanym dystansie 170 km (58 odcinkowych pomiarów prędkości). W województwie mazowieckim jest ich najwięcej (16). O ponad połowę mniej OPP jest w województwach: łódzkim, podkarpackim i śląskim (6), czterokrotnie mniej w lubelskim, lubuskim i warmińsko-mazurskim (4). Z kolei w województwie dolnośląskim, małopolskim, opolskim, podlaskim, pomorskim i świętokrzyskim zamontowane są po 2 takie systemy. W województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim nie ma ich aktualnie w ogóle (stan na koniec marca 2023).

Rząd planuje zainwestować w rozbudowę sieci OPP, w efekcie taką formą kontroli ma być objęte 600 km dróg. Liczba OPP wzrośnie trzykrotnie, aż o 39 nowych systemów, które pojawią się do 2024 roku. Gdzie urządzenia będą instalowane? Poniżej lista lokalizacji:

  1. woj. mazowieckie: Kanie – Otrębusy, DW710,
  2. woj. mazowieckie: Natolin – Chrzanów Duży – Grodzisk Mazowiecki, DW579,
  3. woj. mazowieckie: obwodnica Mszczonowa, DK50,
  4. woj. mazowieckie: obwodnica miasta Białobrzegi, S7,
  5. woj. łódzkie: Pomorzany – Bociany, A1,
  6. woj. łódzkie: Dobroń – Pabianice Płn., S14,
  7. woj. łódzkie: Chocianowicka – Łaskowice, DP1120E,
  8. woj. łódzkie: Bychlew – Jadwinin, DW485,
  9. woj. łódzkie: Mokra Prawa, DK70,
  10. woj. podkarpackie: Nosówka, ul. Dębicka, DP1391,
  11. woj. podkarpackie: Dukla, Trakt Węgierski, DK19,
  12. woj. podkarpackie: Nowa Dęba, ul. ks. Henryka Łagockiego – ul. Janusza Korczaka, DK9,
  13. woj. podkarpackie: Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka, DW835,
  14. woj. podkarpackie: Nisko, ul. Sandomierska, DK77,
  15. woj. dolnośląskie: Bierzów – Przylesie, DW403,
  16. woj. zachodniopomorskie: Piecnik – Nieradz, DK10,
  17. woj. zachodniopomorskie: Łubianka – Brynka, DW151,
  18. woj. lubuskie: Świdnica, ul. Obwodowa – Nowogród Bobrzański, DK27,
  19. woj. lubuskie: Sudoł – Radomia, DK32,
  20. woj. lubuskie: Chełmsko – Przytocznia, DK24,
  21. woj. lubuskie: Motylewo – Łupowo, DW132,
  22. woj. małopolskie: Węzeł Balice – Węzeł Rudno, A4,
  23. woj. małopolskie: Kęty, ul. Jana III Sobieskiego, droga powiatowa,
  24. woj. śląskie: Katowice, ul. Braci Reńców, DW902,
  25. woj. śląskie: Jankowice, ul. Nowa – Świerklany, ul. Plebiscytowa, DW929,
  26. woj. śląskie: Gliwice, al. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, DK88,
  27. woj. śląskie: Zabrze, al. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, DK88,
  28. woj. opolskie: Kietlice – Klisino, DW416,
  29. woj. wielkopolskie: Tarnowo Podgórne – Poznań-Ławica, S11,
  30. woj. wielkopolskie: Konin MOP Leonia/Kuny – PPO Żdżary, A2,
  31. woj. lubelskie: Hrubieszów, DW844,
  32. woj. lubelskie: Gołąb, DW801,
  33. woj. kujawsko-pomorskie: Rogoźno Zamek – Kłódka, DK16,
  34. woj. kujawsko-pomorskie: Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek, A1,
  35. woj. kujawsko-pomorskie: Rycerzewo, DW251,
  36. woj. pomorskie: Pelplin – Swarożyn, A1,
  37. woj. pomorskie: Borowo, ul. Gdańska – ul. Turystyczna, DW211,
  38. woj. dolnośląskie: Kostomłoty – Kąty Wrocławskie, A4,
  39. woj. dolnośląskie: Wrocław, al. Jana III Sobieskiego, droga gminna.